Szczyt Klimatyczny TOGETAIR 2025

W dniach 14-15 kwietnia br. odbyła się już szósta edycja Szczytu Klimatycznego TOGETAIR 2025. Wydarzenie jest jedną z największych polskich konferencji poświęconych ochronie klimatu i transformacji energetycznej. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego reprezentował Michał Wekiera - Dyrektor Generalny PZPM, który wziął udział w panelu „Łącząc Europę – nowy rozdział mobilności” razem Przemysławem Rajewskim, Andrzejem Gemrą, Bartoszem Malareckim, Piotrem Kamińskim, Dawidem Piorunem, Janem Buczkiem oraz Pawłem Koconiem.
W konferencji wzięło udział około 2000 uczestników – przedstawicieli administracji, biznesu, samorządów i NGO.
Program objął blisko 30 debat i ponad 20 wystąpień, poruszających tematy dot.:

  • zielonych technologii
  • konkurencyjności
  • elektromobilności
  • energetyki jądrowej
  • aktualizacji programów środowiskowych.

Na konferencji obecni byli między innymi: Roberta Metsola – Przewodnicząca Parlamentu Europejskiego, Krzysztof Gawkowski – Wiceprezes Rady Ministrów i Minister Cyfryzacji, Urszula Zielińska – Sekretarz stanu w Ministerstwie Klimatu i Środowiska, oraz przedstawiciele międzynarodowych koncernów takich jak Renault Trucks Polska, BASF Polska, EDF Polska, a także reprezentanci firm Ferrero, Knauf Insulation, Daimler Truck AG, Samsung Electronics, IKEA, Grupy VELUX, Saint-Gobain i ROCKWOOL Group

Spotkanie przedstawicieli branży motoryzacyjnej w KPRM z Donaldem Tuskiem

We wtorek, 8 kwietnia w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów odbyło się spotkanie, któremu przewodniczył Donald Tusk. W spotkaniu uczestniczyli Minister Finansów Andrzej Domański, Minister Przemysłu –Marzena Czarnecka, Minister Rozwoju i Technologii Krzysztof Paszyk oraz przedstawiciele krajowych organizacji motoryzacyjnych. Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego reprezentował Prezes – Jakub Faryś.

Podczas spotkania omówione zostały kluczowe wyzwania i sposoby łagodzenia skutków kryzysu związanego nie tylko z polityką celną USA, ale też z wcześniejszymi wydarzeniami jak:

  • epidemia COVID
  • zerwane łańcuchy dostaw
  • kryzys półprzewodników
  • wojna w Ukrainie
  • destabilizacja na rynku surowców oraz zaostrzenie celów emisyjnych roku 2025 i ew. kar nakładanych na producentów motoryzacyjnych.

Zapraszamy do obejrzenia nagrania z komentarzem Jakuba Farysia - Prezesa PZPM na temat spotkania.

Jakub Faryś podkreślił konieczność podjęcia pilnych działań na rzecz zabezpieczenia konkurencyjności polskiej branży motoryzacyjnej.
Dodał też, że wyjście z kryzysu będzie możliwe poprzez zapewnienie sektorowi pomocy w obszarach:

  • Wsparcie przemysłu - poprzez wdrożenie nowych instrumentów wsparcia i zwiększenie atrakcyjności inwestycyjnej Polski
  • Wsparcie rynku pracy w celu utrzymania zatrudnienia
  • Wsparcie transformacji energetycznej w celu uzyskania taniej i zielonej energii poprzez rozwój OZE, uchwalenie ustawy wiatrakowej, rozwój biogazowni, ułatwienie wykorzystywania linii bezpośrednich, szybsze procedury administracyjne w obszarze energetyki,
  • Wsparcie transformacji transportowej - dokonanie przeglądu celów CO2 w 2025 roku, wprowadzenie systemów dopłat do pojazdów zeroemisyjnych obejmujących wszystkie kategorie nabywców i pojazdów, opłaty drogowe oparte o emisje CO2, wprowadzenie EMS i dłuższych naczep w transporcie
  • Zmniejszenie procedur administracyjnych obejmujące produkcję, homologację, rejestracje, uproszczenie systemu podatkowego
  • Wprowadzenie globalnych ułatwień dla przemysłu motoryzacyjnego: Umowa Mercosur, Pakiet patentowy (Standard Essential Patents – SEP)

Jakub Faryś zaproponował stworzenie międzyresortowego zespołu kryzysowego dla branży motoryzacyjnej z udziałem Ministerstwo Rozwoju i Technologii, Ministerstwo Finansów, Ministerstwo Infrastruktury, Ministerstwo Klimatu i Środowiska oraz Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, pod auspicjami Prezesa Rady Ministrów.
Propozycja została ciepło przyjęta przez stronę rządową, jednak ostateczna decyzja dotycząca powołania takiego zespołu pozostaje w gestii Premiera Donalda Tuska.
Link do nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=GG8QYadnEwc

Branża wobec zmiany rozporządzenia w sprawie emisji CO2 dla samochodów osobowych i dostawczych

Jakub Faryś, prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego mówi: "Europejska branża motoryzacyjna jest jednym z największych sektorów europejskiej gospodarki. Tylko w Polsce bezpośrednio daje zatrudnienie ok. 200 tysiącom osób, podczas gdy w Europe – kilkunastu milionom pracowników. Dlatego, między innymi, tak ważne jest, aby organy europejskie jak najszybciej przyjęły zmiany legislacyjne mające na celu wprowadzenie trzyletniego okresu rozliczeniowego (2025-2027) w zakresie emisji CO2 od nowo rejestrowanych samochodów. Równie istotne jest przeprowadzenie jak najszybszego audytu w kontekście pojazdów zero - i niskoemisyjnych, obejmującego nie tylko rynek (a rejestracje tych pojazdów są dalece niewystarczające) ale też produkcję i stan sieci ładowania i tankowania wodorem. Bezwzględnie należy uwzględnić – zarówno w obszarze rejestracji jak i sieci ładownia- segment pojazdów ciężkich, bo Polska, która jest liderem w europejskim transporcie samochodowym, musi być gotowa do tej transformacji.
Link do nagrania: https://www.youtube.com/watch?v=T-2QX5P1SQk

Nagranie z Fleet Spring Conference

Zapraszamy do obejrzenia nagrania z wykładu Jakuba Farysia - Prezesa PZPM , podczas "Fleet Spring Conference" zorganizowanej przez Magazyn Fleet w dniu 18 marca br.

Tematem przewodnim konferencji był dialog z Komisją Europejską oraz inne ważne bieżące kwestie: konsekwencje polityki handlowej UE i USA , cła oraz kluczowe regulacje, które wpłyną na przyszłość rynku motoryzacyjnego w Polsce i Europie.

LINK do nagrania: https://youtu.be/zYSXwJU9qgk

Zaproszenie na webinar_Podatek CIT w branży motoryzacyjnej – praktyczne ujęcie

Serdecznie zapraszamy na cykl webinarów dedykowanych branży automotive , podczas których eksperci z firmy doradczej ASB Group omówią kluczowe zagadnienia podatkowe, ulgi, zmiany w przepisach oraz ich wpływ na działalność w branży motoryzacyjnej.

Pierwsze spotkanie "Podatek CIT w branży motoryzacyjnej – praktyczne ujęcie" , odbędzie się 10 kwietnia o godz. 10:00 . Podczas spotkania prelegenci omówią kluczowe zagadnienia związane z rozliczaniem CIT, m.in. moment rozpoznania przychodów, podział kosztów uzyskania przychodów, zaliczki i przedpłaty oraz korekty przychodów i kosztów. W kontekście branży motoryzacyjnej poruszone zostaną również kwestie takie jak reklamacje, gwarancje, likwidacja środków trwałych czy magazynowanie części zamiennych. Będzie to doskonała okazja, aby uporządkować wiedzę i rozwiać wątpliwości dotyczące podatkowych aspektów działalności w sektorze motoryzacyjnym.

REJESTRACJA : https://asbgroup.clickmeeting.com/podatek-cit-w-branzy-motoryzacyjnej-praktyczne-ujecie/register

Polsko-Niemiecka Konferencja Smart Mobility_09/04/2025

Zapraszamy Państwa na Polsko-Niemiecką Konferencję Smart Mobility oraz Giełdę Kooperacyjną, czyli indywidualne spotkania kooperacyjne z niemieckimi przedstawicielami branży, mające na celu nawiązanie trwałych i godnych zaufania partnerstw w branży.

Konferencja odbędzie się w dniu 9 kwietnia 2025r (środa) w Warszawie. 

O chęci wzięcia udziału Konferencji oraz w spotkaniach B2B prosimy dać nam znać do 20 marca - w tym celu prosimy o wypełnienie formularza zgłoszeniowego. 

Projekt jest finansowany przez Federalne Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu (BMWK).
W wydarzeniu wezmą udział eksperci branżowi, przedstawicieli miast i samorządów, wiodących firm oraz instytucji współpracujących z sektorem Smart Mobility.
Udział w konferencji oraz spotkaniach biznesowych jest bezpłatny. 

Honorowym Gościem na Konferencji będzie Jakub Faryś - Prezes PZPM, który w swoim wystąpieniu omówi poniższe zagadnienia:

  • Nasze otoczenie i legislacja wokół mobilności zmieniają się – dlaczego tak się dzieje?
  • Gdzie jesteśmy jeśli chodzi o emisje? Jakie mamy cele w Europie? Strefy czystego transportu w Polsce i co ona znaczą na potrzebnych technologii?
  • Rzeczywistość: cele emisyjne pojazdów, jak to działa w praktyce, jaki procent samochodów elektrycznych jest rejestrowany gdzie (Europa i może tez Polska?), miasta i strefy czystego transportu

PZPM / AUTO ŚWIAT "Konkurs Tytani OTOMOTO"

Podczas uroczystej Gali rozdania nagród w Konkursie Tytani Biznesu redaktor Piotr Kozłowski z Auto Świat przeprowadza rozmowę z Jakubem Farysiem - Prezesem Polskiego Związku Motoryzacyjnego.
Wydarzenie jest również doskonałą okazją do świętowania XX-lecia platformy OTOMOTO.
Zapraszamy do obejrzenia nagrania!

PZPM / AUTO ŚWIAT

Jakub Faryś - Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, Agnieszka Czajka - General Manager OtoMoto oraz Maciej Mazur PSNM byli gośćmi Redaktora Piotra Szypulskiego z Auto Świat
Zaproszeni eksperci opowiedzieli o tym, co wydarzyło się w motoryzacji w 2024 roku i jakie są perspektywy na rok bieżący w Polsce i w całej Europie.
Zapraszamy do obejrzenia nagrania!

PZPM - DEBATA Nr 4

Przyszłość będzie należała do wodoru. I nie chodzi tu tylko o wodór jako paliwo napędzające elektryczne samochody. Wodór może przyczynić się do kolejnej wielkiej rewolucji światowej gospodarki. A Polska ma szansę odegrać tu znaczącą rolę. O tym w najnowszej debacie z okazji 30-lecia PZPM mówią dr Jacek Pawlak Prezes Toyota Central Europe oraz Jacek Nowakowski Dyrektor ds. napędów alternatywnych w IVECO a zaprasza Ernest Bodziuch.

Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” Edycja Q4/2024

PZPM/KPMG - Klienci indywidualni zarejestrowali o 1/3 więcej samochodów osobowych – podsumowanie branży motoryzacyjnej w 2024 roku_ Edycja Q4/2024

W 2024 roku w Polsce zarejestrowano 551,6 tys. nowych samochodów osobowych (wzrost o 16% r/r). Szczególnie dynamicznie rosła liczba rejestracji wśród klientów indywidualnych, którzy nabyli o 34% więcej pojazdów niż w 2023 roku. Rośnie także popularność pojazdów z napędami alternatywnymi – w ciągu całego 2024 roku zarejestrowano ich 280 tys., co oznacza wzrost o 27% w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku – wynika z raportu KPMG w Polsce i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego pt. „Branża motoryzacyjna. Podsumowanie danych za 2024 rok”.

W całym 2024 roku zarejestrowano 551,6 tys. samochodów osobowych, co stanowi wzrost o 16% w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku. Klienci instytucjonalni zarejestrowali w tym czasie 376,4 tys. pojazdów, czyli o 9,3% więcej rok do roku. Natomiast klienci indywidualni nabyli 175 tys. nowych pojazdów osobowych, czyli aż o 34% więcej niż w analogicznym okresie 2023 roku.|
W 2024 roku wrosła także liczba rejestracji samochodów marek premium, których zarejestrowano 139 tys. sztuk, co oznacza wzrost o blisko 20% r/r. W tym samym czasie zarejestrowano 344 tys. sztuk aut marek popularnych (+12% r/r).

Dynamiczny wzrost rejestracji pojazdów z napędami alternatywnymi
W 2024 roku w Polsce zarejestrowano 280 tys. samochodów osobowych z napędami alternatywnymi, czyli o 27% więcej w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku.

Znaczny spadek liczby rejestracji samochodów ciężarowych i przyczep
Rynek pojazdów ciężarowych w 2024 roku odnotował znaczący spadek. Zarejestrowano 28 tys. nowych rejestracji tego typu pojazdów (-21% r/r). Podobna tendencja widoczna jest w przypadku przyczep i naczep – liczba rejestracji wyniosła 17,7 tys., czyli o 31,4% mniej niż w 2023 roku.

Jednocześnie wzrosty odnotował segment jednośladów. W 2024 roku zarejestrowano 39,8 tys. motocykli, co stanowi wzrost o 43,4% r/r. Również rynek motorowerów prezentuje się pozytywnie, z wolumenem rejestracji osiągającym 13,7 tys. nowych motorowerów (wzrost o 27% r/r).

Rocznik PZPM - Raport branży motoryzacyjnej 2024/2025

Wspólnie z naszymi Partnerami – z przyjemnością oddajemy w Państwa ręce najnowsze wydanie Raportu PZPM -Branża Motoryzacyjna 2024/2025. Tradycyjnie Raport podsumowuje najważniejsze obszary polskiej i europejskiej motoryzacji i jej otoczenia oraz wskazuje na trendy, z którymi przyjdzie nam się zmierzyć w nadchodzącym roku.

Już we wstępie Jakub Faryś , Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego stawia fundamentalne pytanie - W którą stronę zmierza polityka Unii Europejskiej i czy w nadchodzącym roku, europejskim producentom uda się zmniejszyć emisje dwutlenku węgla, rejestrowanej w Unii Europejskiej floty o 15 proc. jako jeden z kolejnych etapów na drodze do osiągnięcia założeń Green Deal i Fit For 55 - całkowitej redukcji emisji CO2 z samochodów osobowych i dostawczych od 2035 r. Czy i jak Komisja oraz Parlament Europejski zareagują na tę sytuację?  Pytanie to jest również zasadne w kontekście polskiej prezydencji w UE rozpoczynającej się 1 stycznia 2025 roku.

Blisko 300 stronicowy Raport stanowi kompendium wiedzy na temat parku, rejestracji i produkcji samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, autobusów, jednośladów oraz przyczep i naczep. Przedstawia aktualną sytuację branż ściśle powiązanych z motoryzacją m.in.: rynku flot i paliw, transportu, logistyki, infrastruktury, produkcji opon czy ubezpieczeń.

Jak zwykle znaczną część Raportu poświęcamy pogłębionym analizom makroekonomicznym dotyczącym otoczenia prawno-regulacyjnego sektora motoryzacyjnego, podatków, pomocy publicznej i jej roli w polskiej i europejskiej gospodarce.

Serdecznie zapraszamy do lektury!

Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” Edycja Q3/2024

PZPM/KPMG - Dynamiczny rozwój transportu towarowego wymaga paliw alternatywnych oraz infrastruktury ładowania - Raport kwartalny _ Edycja Q3/2024

Prognozy wskazują, że do 2050 roku zapotrzebowanie na transport towarowy wzrośnie niemal dwukrotnie, co podkreśla pilną potrzebę transformacji w kierunku paliw alternatywnych oraz inwestycji w infrastrukturę ładowania – wynika z raportu KPMG w Polsce i PZPM „Branża motoryzacyjna. Podsumowanie danych za Q1-Q3 2024”. Publikacja analizuje także sprzedaż samochodów w Polsce – w pierwszych trzech kwartałach 2024 roku zarejestrowano 399 tys. nowych aut osobowych (wzrost 13,8% r/r), natomiast segment samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej większej niż 3,5 tony, odnotował spadek sprzedaży o 21% r/r. Rośnie popularność pojazdów z napędami alternatywnymi – w ciągu dziewięciu miesięcy 2024 roku zarejestrowano ich 206 tys., co oznacza wzrost o 31% w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku.

W okresie od stycznia do września 2024 roku w Polsce zarejestrowano 399 tys. samochodów osobowych, tj. o 13,8% więcej w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Klienci instytucjonalni w omawianym okresie zarejestrowali 274,3 tys. pojazdów – co oznacza wzrost o 8,1% r/r. Z kolei klienci indywidualni zarejestrowali 124,3 tys. nowych pojazdów osobowych, czyli aż o 28,6% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

W pierwszych trzech kwartałach 2024 r. dynamicznie rosła liczba rejestracji samochodów marek premium, których zarejestrowano 105 tys. sztuk (wzrost o 22,2% r/r). W tym samym czasie zarejestrowano 294 tys. sztuk aut marek popularnych (+11,1% r/r)