Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” Edycja Q2/2024

W obliczu rosnących zagrożeń cyberbezpieczeństwa, branża motoryzacyjna w Polsce staje przed wyzwaniami związanymi między innymi z brakiem interdyscyplinarnego projektowania oraz ustandaryzowanych miar do oceny dojrzałości cyberbezpieczeństwa – wynika z raportu KPMG w Polsce i PZPM „Branża motoryzacyjna. Podsumowanie danych za H1 2024”. Publikacja analizuje także wyniki sprzedaży aut w Polsce za pierwszą połowę 2024 roku. W omawianym okresie na polskim rynku motoryzacyjnym zarejestrowano 277 tys. nowych samochodów osobowych, co stanowi wzrost o 16% w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. W segmencie samochodów ciężarowych zanotowano natomiast spadek sprzedaży o 10% r/r. W ciągu pierwszego półrocza 2024 roku w Polsce zarejestrowano aż 145 tys. pojazdów z napędami alternatywnymi, o 39,4% więcej niż w pierwszej połowie 2023 roku.  

Po więcej kliknij tutaj  »

Dane cząstkowe 10 dni SIERPNIA 2024 rejestracje nowych samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i jednośladów

Prezentujemy rejestracje nowych samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych i jednośladów w Polsce w ciągu pierwszych 10 dni b.miesiąca na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.
Sierpień b.r. rozpoczął się od potężnych spadków wyników rejestracji pojazdów samochodowych w porównaniu z analogicznym okresem 2023r. O ile w przypadku samochodów osobowych spadek wynosi -8,9% r/r, to rejestracje samochodów dostawczych zmniejszyły się już o 20,1% r/r a ciężkie pojazdy ciężarowe powyżej 3.5 t. drastycznie obniżyły się o 67,7% rok do roku.
Jednoślady utrzymały się w trendzie wzrostowym .
W dniach od 1 do 10 SIERPNIA 2024 zarejestrowano:

  • samochody osobowe: 11 679 szt.   -8,9%  r/r
  • samochody dostawcze: 1 271 szt.  -20,1% r/r
  • samochody osobowe i dostawcze: 12 950 szt, -10,2% r/r
  • samochody ciężarowe powyżej 3,5t: 459 szt.  -67,7% r/r
  • motocykle:   1 278 szt.   +34,2% r/r
  • motorowery:   544 szt.   +26,2% r/r

Analizy przygotował zespół Analiz i Statystyki PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Po więcej kliknij tutaj

Pierwsze rejestracje używanych samochodów osobowych w Polsce w lipcu 2024

Lipiec  +28,9% r/r ; Styczeń-Lipiec +25,2%r/r

W lipcu 2024 import samochodów używanych do Polski zwiększył się o 28,9% r/r. Od początku roku przybyło 738 439 aut, o 25,2% więcej niż w analogicznym okresie 2023r..
Zmienia się stopniowo struktura wiekowa samochodów sprowadzonych do naszego kraju na korzyść aut młodszych, co jest odmianą trendu obowiązującego jeszcze w 2023r.
Samochody w wieku do 4 lat obejmują obecnie 9,4% udziału wobec 7,1% w roku 2023. W przedziale wiekowym od 4 do 10 lat jest to 34,6% wobec 29,7% w ub.r. Natomiast samochody starsze niż 10-letnie odpowiadają na koniec lipca za 56,0% udziału w ogólnej liczbie sprowadzonych w tym roku aut wobec 63,3% rok wcześniej.
Zapraszamy do zapoznania się z opracowaniem nt. pierwszych rejestracji używanych samochodów w Polsce w LIPCU 2024  roku . Analizę przygotował zespół PZPM na podstawie Centralnej Ewidencji Pojazdów, zespół PZPM
Aby zapoznać się z informacją prasową i zestawieniami kliknij tutaj »

Rejestracje pojazdów użytkowych pow. 3,5t, w tym samochodów ciężarowych i autobusów - LIPIEC 2024r.

Rejestracje w 2024 r/r: LIPIEC -33,1%; STYCZEŃ - LIPIEC -11,6%

W lipcu, po dziewięciu miesiącach nieprzerwanych spadków, i wzroście w czerwcu sprzedaż pojazdów użytkowych zauważalnie obniżyła się. W całej grupie spadek zanotowały kluczowe ciągniki samochodowe oraz nieliczne samochody specjalne, te pierwsze skurczyły się o ponad 44%, a drugie ponad 21%, podwozia samochodowe obniżyły się o 9,4%, a autobusy wypracowały wzrost o 18,7% r/r.
W lipcu 2024r. zarejestrowano 2 166 nowych pojazdów użytkowych pow. 3,5t, o 1 071 szt. mniej niż przed rokiem (-33,1%) .
Nowych samochodów ciężarowych przybyło 1 988 szt. tj. o 1 099 szt. mniej (-35,6%) niż w lipcu 2023r. podczas gdy liczba autobusów zwiększyła się o 28 szt. (+18,7%r/r)
W ciągu pierwszych 7 miesięcy 2024 roku przybyło 18 813 szt. nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. co oznacza spadek o 11,6% w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych - rejestracji było 17 528 o 14,1% mniej niż w 2023r., a grupa autobusów zwiększyła się w tym czasie o 46,0% do 1 285szt

Raporty przygotowano na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Kliknij tutaj »

Rejestracje samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5t LIPIEC 2024r.

Rejestracje 2024r: LIPIEC +14,9% ; STYCZEŃ – LIPIEC +14,7%

W lipcu 2024r rynek samochodów osobowych i dostawczych wyniósł 47 946 szt. i był o  1 4,9% (+6 224 szt.) wyższy od lipca 2023r.

Od początku 2024r. zarejestrowano 357 788 sztuk samochodów osobowych i dostawczych do 3,5t. Było to o 14,7% więcej (+45 850 szt.) niż w tym samym okresie 2023 roku.

Rejestracje samochodów osobowych osiągnęły w tym czasie poziom 320 099 szt. (+16,4%; +45 037 szt.), a dostawczych 37 689 szt. (+2,2%; +813 szt.).

Analizy przygotował zespół PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Po więcej kliknij tutaj »

PZPM - ACEA - wyniki rejestracji pojazdów użytkowych w UE w I połowie 2024r.

Rejestracje nowych pojazdów użytkowych: samochody dostawcze +15%, ciężarówki +3%, autobusy +28,6% w pierwszej połowie 2024 r.

W pierwszej połowie 2024 r. sprzedaż nowych samochodów dostawczych w UE zwiększyła się o 15%, do 840 409 sztuk, napędzana dwucyfrowymi wzrostami na kluczowych rynkach. Na czele znalazły się Niemcy z imponującym wzrostem o 19,3%, za nimi Hiszpania  +18,5%, Włochy +17,8% i Francja +10,5%.
Rejestracje nowych samochodów ciężarowych w UE cechowały się skromniejszym wzrostem o 3%, z liczbą 183 295 sztuk. Motorem wzrostu była przede wszystkim rosnąca o 18,2% sprzedaż lekkich samochodów ciężarowych, podczas gdy wyniki rejestracji ciężkich samochodów ciężarowych pow. 3.5t utrzymały się na stabilnym poziomie (+ 0,3%). Hiszpania i Włochy były liderami z dwucyfrowymi wzrostami o odpowiednio 21,7% i 10,5%, podczas gdy Niemcy (+8,1%) i Francja (+5,5%) wykazały bardziej umiarkowane zwyżki.
Początek roku był bardzo udany dla sprzedaży autobusów, a liczba nowych rejestracji w UE przyspieszyła o 28,6% w porównaniu z pierwszą połową 2023 r., osiągając łącznie 20 370 sztuk. Wszystkie główne rynki odnotowały wzrosty, w szczególności Włochy (+44,6%), Hiszpania (+24,2%) i Niemcy (+17,8%).
Więcej>>

PZPM - DEBATA Nr 6

Pierwszy krok zrobiony ale do pełnej elektromobilności jeszcze daleko. Choć komunikacja miejska i transport zbiorowy są na dobrej drodze do całkowitej elektromobilności to przed transportem ciężkim jeszcze wiele wyzwań. Chociażby budowa właściwej infrastruktury ładowania. I m.in. o tym w najnowszym odcinku programu @szczerze_o_pieniadzach mówi Jakub Faryś - Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego a zaprasza Ernest Bodziuch.

PZPM - DEBATA Nr 5

Elektryczne samochody to jeszcze nie ekologiczna motoryzacja. By o takiej mówić potrzebna jest przede wszystkim ekologiczna produkcja samochodów. A od tej nie ma już odwrotu. Co więcej droga ku niej jest już wytyczona. Pytanie tylko czy jest kręta i wyboista czy może już przypomina równą i prostą autostradę? O tym rozmawiają Agnieszka Olenderek, Członek Zarządu Volkswagen Poznań oraz Jakub Faryś Prezes PZPM a zaprasza Ernest Bodziuch.

PZPM - DEBATA Nr 4

Przyszłość będzie należała do wodoru. I nie chodzi tu tylko o wodór jako paliwo napędzające elektryczne samochody. Wodór może przyczynić się do kolejnej wielkiej rewolucji światowej gospodarki. A Polska ma szansę odegrać tu znaczącą rolę. O tym w najnowszej debacie z okazji 30-lecia PZPM mówią dr Jacek Pawlak Prezes Toyota Central Europe oraz Jacek Nowakowski Dyrektor ds. napędów alternatywnych w IVECO a zaprasza Ernest Bodziuch.

Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” Edycja Q2/2024

W obliczu rosnących zagrożeń cyberbezpieczeństwa, branża motoryzacyjna w Polsce staje przed wyzwaniami związanymi między innymi z brakiem interdyscyplinarnego projektowania oraz ustandaryzowanych miar do oceny dojrzałości cyberbezpieczeństwa – wynika z raportu KPMG w Polsce i PZPM „Branża motoryzacyjna. Podsumowanie danych za H1 2024”. Publikacja analizuje także wyniki sprzedaży aut w Polsce za pierwszą połowę 2024 roku. W omawianym okresie na polskim rynku motoryzacyjnym zarejestrowano 277 tys. nowych samochodów osobowych, co stanowi wzrost o 16% w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. W segmencie samochodów ciężarowych zanotowano natomiast spadek sprzedaży o 10% r/r. W ciągu pierwszego półrocza 2024 roku w Polsce zarejestrowano aż 145 tys. pojazdów z napędami alternatywnymi, o 39,4% więcej niż w pierwszej połowie 2023 roku.  

Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” Edycja Q1/2024

W pierwszym kwartale 2024 roku na polskim rynku motoryzacyjnym zarejestrowano 139 tys. nowych samochodów osobowych – o blisko 13% więcej w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Gorsze wyniki sprzedaży zanotowano w segmencie samochodów ciężarowych (-16% r/r). W ciągu pierwszych trzech miesięcy 2024 roku w Polsce zarejestrowano aż 73 tys. pojazdów z napędami alternatywnymi, o 34,3% więcej niż rok wcześniej. Początek 2024 roku był dla polskich fabryk motoryzacyjnych obiecujący –wyprodukowano o 20% więcej pojazdów samochodowych niż w analogicznym okresie poprzedniego roku – wynika z raportu KPMG w Polsce i PZPM „Branża motoryzacyjna, Edycja Q1/2024”.

Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” Edycja Q4/2023

W 2023 roku w Polsce zarejestrowano 475 tys. nowych samochodów osobowych – o 13,2% więcej niż w 2022 roku. Lepsze wyniki sprzedaży zanotowano również w segmencie samochodów dostawczych, ciężarowych, autobusów oraz motocykli. W ubiegłym roku sprzedaż samochodów osobowych z paliwami alternatywnymi wyniosła 217,6 tys. sztuk i była aż o 35,4% większa niż przed rokiem. To nie tylko efekt zmieniających się preferencji konsumentów, ale także szansa dla producentów i dostawców, aby jeszcze bardziej dostosować swoje oferty do rosnącego zainteresowania ekologicznymi rozwiązaniami. Jak wynika z raportu KPMG w Polsce i PZPM „Branża motoryzacyjna, Edycja Q4/2023” poprzedni rok był również lepszy dla fabryk motoryzacyjnych w Polsce, które wyprodukowały 612,9 tys. pojazdów – o 26,7% więcej niż w 2022 roku.