Apel PZPM do rządu o wsparcie branży motoryzacyjnej w kwestii złagodzenia kar za brak osiągnięcia celów redukcji emisji CO2 w 2025 roku.

W 2025 roku europejscy producenci pojazdów będą musieli zmniejszyć emisje dwutlenku węgla rejestrowanej w Unii Europejskiej floty o 15 proc. jako jeden z kolejnych etapów na drodze do osiągnięcia założeń Green Deal i Fit For 55 – całkowitej redukcji emisji CO2 z samochodów osobowych i dostawczych od 2035 r.

Ustalone limity w praktyce oznaczają, że po 2025 roku co czwarty zarejestrowany samochód osobowy powinien być zero- lub niskoemisyjny. Producenci zderzają się jednak z czynnikami, które są od nich niezależne - słabym popytem na pojazdy elektryczne, niewystarczającą infrastrukturą ładowania i tankowania, niezadowalającymi zachętami do zakupu oraz pogarszającą się sytuacją gospodarczą. Przemysł motoryzacyjny poniesie ciężar realizacji unijnych celów i będzie obciążany karami sięgającymi 16 mld euro w przypadku braku ich realizacji. Należy więc spodziewać się wzrostu cen nowych aut i to niezależnie od rodzaju napędu oraz ryzyka ograniczenia mobilności społeczeństw.

Koszty produkcji w Europie są bardzo wysokie z uwagi na ceny energii, koszty pracy i wymagania regulacyjne, co zostało wskazane w „raporcie Mario Draghiego” , przygotowanego na zlecenie Komisji Europejskiej. Pomimo wniosków wypływających z raportu oraz apeli branży Komisja Europejska nie rozważa zmiany polityki europejskiej ograniczenia emisji CO2 z samochodów, co utrudni zieloną transformację, zmusi producentów z UE do ograniczania produkcji i postawi ich w przegranej pozycji w porównaniu z ich amerykańskimi i chińskimi konkurentami. Może też prowadzić do wzrostu bezrobocia, spadku napływu inwestycji zagranicznych. Jakub Faryś , prezes PZPM mówi - „ograniczenie produkcji i sprzedaży samochodów osobowych i dostawczych, będzie prowadzić do likwidacji zakładów produkujących nie tylko pojazdy, ale też części i podzespoły, co będzie szczególnie groźne dla sytuacji sektora motoryzacyjnego w Polsce, kluczowego dla polskiej gospodarki.”

Komisja Europejska dysponuje mechanizmami wydawania tymczasowego odstępstwa od wymogów prawnych ze względu na nadzwyczajne okoliczności lub komplikacje, dlatego Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego zwrócił się do polskiego rządu z wnioskiem o poparcie stanowiska producentów motoryzacyjnych o przesunięcie obowiązywania kar. Prezes PZPM dodaje – „Uważamy, że pilna interwencja jest uzasadniona ze względu na znaczącą zmianę sytuacji makroekonomicznej i geopolitycznej wpływającą na branżę oraz niewystarczającą dostępność warunków sprzyjających (infrastruktura, zachęty zakupowe) niezbędnych do zwiększenia popularności pojazdów elektrycznych.”

Branża motoryzacyjna podkreśla, że złagodzenie kar nie zmieni celów dotyczących emisji CO2 ani ambicji klimatycznych UE, ale uwzględni realia rynkowe pozostające poza kontrolą producentów”.

Rejestracje chińskich samochodów osobowych_Listopad 2024r.

Rok 2024 upływa pod znakiem wzrostu rejestracji marek z Państwa Środka. Chińskie marki zwiększyły rejestracje samochodów osobowych z 97 szt. w okresie styczeń-listopad 2023 do 2 984 szt. w tym samym okresie roku 2024. Sukcesywnie zwiększają udział w rynku – jeszcze w styczniu br. stanowiły tylko 0,08% rynku ale w listopadzie br. już 1,48% rynku. Lista marek pochodzących z Chin, które pojawiły się w tym roku w rejestracjach wynosi już piętnaście. W tym samym okresie ubiegłego roku było ich jedenaście, a w latach 2021-2022 po trzy. Najdynamiczniejsze są grupy BAIC (BAIC i Foton), Chery (Omoda i Jaecoo) oraz BYD.

Analizy przygotował zespół PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. Po więcej kliknij tutaj »

Produkcja pojazdów samochodowych i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce według danych GUS - PAŹDZIERNIK 2024

Główny Urząd Statystyczny opublikował w dniu dzisiejszym dane dot. produkcji pojazdów i silników do pojazdów mechanicznych w Polsce. Niektóre wartości zostały skorygowane.

Korekta miała największy wpływ na wyniki produkcyjne pojazdów do transportu publicznego, których liczba została skorygowana o ok. tysiąca szt. Po korekcie i rekordowym wyniku październikowym (932 szt.), produkcja autobusów po 10 miesiącach 2024 roku wynosi 5 554 szt. i jest wyższa rok do roku o 34%.

W październiku samochody osobowe zanotowały nieco wyższy wynik niż miesiąc wcześniej (13,2 tys.aut) ale prawie dwukrotnie niższy niż w analogicznym miesiącu ub.r.
Po 10 miesiącach produkcja samochodów osobowych wynosi ponad 193 szt. i jest niższa o 23,6% r/r.

W ostatnim miesiącu wyprodukowano 31 644 samochody ciężarowe i dostawcze. Październik jest kolejnym miesiącem z rzędu z tak wysokim wynikiem po słabszych dwóch miesiącach letnich. Zanotowany rezultat jest wyższy zarówno od wrześniowego jak i analogicznego miesiąca ub.r. odpowiednio o 14,1% i 3,6%. Po 10 miesiącach 2024r. produkcja samochodów ciężarowych i dostawczych jest wyższa o 15% rok do roku.

W październiku br. produkcja silników do pojazdów mechanicznych wyniosła 205 tys. szt., o 8,5 % więcej niż miesiąc wcześniej. W porównaniu z październikiem 2023 jest jednak nieznacznie niższa o 4,7% r/r. . Narastająco od początku roku wyprodukowano 1 930 tys. silników, z czego 95% stanowią silniki wysokoprężne a 5% benzynowe.

Aby zapoznać się z  zestawieniami <<kliknij tutaj>>

Dane cząstkowe 20 dni LISTOPADA 2024

Prezentujemy najnowsze dane dot. rejestracji pojazdów na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów.

Po 20 dniach listopada br. wyniki rejestracji nowych samochodów osobowych, dostawczych oraz jednośladów z dwucyfrowymi wzrostami roku do roku.

Wyjątek stanowią ciężkie samochody ciężarowe, które nadal pozostają na minusie.

W dniach od 1 do 20 LISTOPADA 2024 zarejestrowano: (zmiana rok do roku)

    • samochody osobowe: 27 183   +23,3% 
    • samochody dostawcze: 2 945   +27,0%
    • samochody osobowe i dostawcze: 30 128   +23,7%
    • samochody ciężarowe powyżej 3,5t: 1 316     -25,4%
    • motocykle:   871      +20,6%
    • motorowery: 380     +11,1%

Analizy przygotował zespół Analiz i Statystyki PZPM na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów Po więcej kliknij tutaj

Pierwsze rejestracje używanych samochodów osobowych w Polsce w październiku 2024

Wg. najnowszych danych CEP w październiku 2024 import używanych samochodów osobowych do Polski (84 992 szt.) zwiększył się kolejny miesiąc z rzędu, tym razem o 17,0% r/r.

  • Od początku roku przybyło 751 025 aut, o 21,4% więcej niż w analogicznym okresie 2023r., kiedy do Polski wjechało 618 412 używanych aut osobowych.
  • Z danych CEP wynika, że Polacy sprowadzają coraz młodsze samochody. O ile jeszcze na koniec października 2023 roku samochody w wieku do 4 lat stanowiły 8% to w tym roku jest to już 10% całego importu.
  • Tendencja ta utrzymuje się od początku roku i odnosi się do wszystkich przedziałów wiekowych.
  • Biorąc pod uwagę rodzaje napędów to coraz więcej importowanych jest aut niskoemisyjnych kosztem samochodów z silnikami diesla i benzynowymi.

Aby zapoznać się z zestawieniami kliknij tutaj »

Rejestracje samochodów osobowych i dostawczych o DMC do 3,5t PAŹDZIERNIK 2024r.

Rejestracje 2024r : Październik (+16,5%r/r); Styczeń - Październik (+12,8%r/r)

Rejestracje października ponownie urosły w tempie dwucyfrowym (+16,5%) r/r, jednak realny wzrost jest nieco mniejszy, ze względu na większą ilość dni roboczych w porównaniu do roku poprzedniego. Rezultat rejestracji samochodów osobowych był najwyższym odnotowanym w październiku w historii notowań . Jest to drugi rekord odnotowany w tej kategorii z rzędu – wrzesień 2024 również był rekordowy. Rejestracje do klienta instytucjonalnego wciąż dominują ale rosną ponad 5 razy wolniej niż rejestracje do klienta indywidualnego. Rynek marek premium i marek popularnych rósł w podobnym tempie. Wśród aut osobowych z napędami alternatywnymi (BEV, PHEV, HEV, MHEV) najszybciej rosła sprzedaż aut hybrydowych (HEV) +16%, jedynie auta bateryjne (BEV) miały tendencję spadkową. Auta hybrydowe (HEV+MHEV) zdominowały rynek osiągając udział na poziomie 43% . Wśród marek z pierwszej dziesiątki rankingu tylko Kia zanotowała niewielki spadek, reszta wzrosty (największy trzeci Volkswagen (+50%). Wśród modeli najwyższy wzrost uzyskała Toyota Yaris, która poprawiła rejestracje o 169% w porównaniu z październikiem 2023 i która przesunęła się w rankingu o 12 pozycji na trzecie miejsce.

Po więcej kliknij tutaj »

PZPM - DEBATA Nr 6

Pierwszy krok zrobiony ale do pełnej elektromobilności jeszcze daleko. Choć komunikacja miejska i transport zbiorowy są na dobrej drodze do całkowitej elektromobilności to przed transportem ciężkim jeszcze wiele wyzwań. Chociażby budowa właściwej infrastruktury ładowania. I m.in. o tym w najnowszym odcinku programu @szczerze_o_pieniadzach mówi Jakub Faryś - Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego a zaprasza Ernest Bodziuch.

PZPM - DEBATA Nr 5

Elektryczne samochody to jeszcze nie ekologiczna motoryzacja. By o takiej mówić potrzebna jest przede wszystkim ekologiczna produkcja samochodów. A od tej nie ma już odwrotu. Co więcej droga ku niej jest już wytyczona. Pytanie tylko czy jest kręta i wyboista czy może już przypomina równą i prostą autostradę? O tym rozmawiają Agnieszka Olenderek, Członek Zarządu Volkswagen Poznań oraz Jakub Faryś Prezes PZPM a zaprasza Ernest Bodziuch.

PZPM - DEBATA Nr 4

Przyszłość będzie należała do wodoru. I nie chodzi tu tylko o wodór jako paliwo napędzające elektryczne samochody. Wodór może przyczynić się do kolejnej wielkiej rewolucji światowej gospodarki. A Polska ma szansę odegrać tu znaczącą rolę. O tym w najnowszej debacie z okazji 30-lecia PZPM mówią dr Jacek Pawlak Prezes Toyota Central Europe oraz Jacek Nowakowski Dyrektor ds. napędów alternatywnych w IVECO a zaprasza Ernest Bodziuch.

Rocznik PZPM - Raport branży motoryzacyjnej 2024/2025

Wspólnie z naszymi Partnerami – z przyjemnością oddajemy w Państwa ręce najnowsze wydanie Raportu PZPM -Branża Motoryzacyjna 2024/2025. Tradycyjnie Raport podsumowuje najważniejsze obszary polskiej i europejskiej motoryzacji i jej otoczenia oraz wskazuje na trendy, z którymi przyjdzie nam się zmierzyć w nadchodzącym roku.

Już we wstępie Jakub Faryś , Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego stawia fundamentalne pytanie - W którą stronę zmierza polityka Unii Europejskiej i czy w nadchodzącym roku, europejskim producentom uda się zmniejszyć emisje dwutlenku węgla, rejestrowanej w Unii Europejskiej floty o 15 proc. jako jeden z kolejnych etapów na drodze do osiągnięcia założeń Green Deal i Fit For 55 - całkowitej redukcji emisji CO2 z samochodów osobowych i dostawczych od 2035 r. Czy i jak Komisja oraz Parlament Europejski zareagują na tę sytuację?  Pytanie to jest również zasadne w kontekście polskiej prezydencji w UE rozpoczynającej się 1 stycznia 2025 roku.

Blisko 300 stronicowy Raport stanowi kompendium wiedzy na temat parku, rejestracji i produkcji samochodów osobowych, dostawczych, ciężarowych, autobusów, jednośladów oraz przyczep i naczep. Przedstawia aktualną sytuację branż ściśle powiązanych z motoryzacją m.in.: rynku flot i paliw, transportu, logistyki, infrastruktury, produkcji opon czy ubezpieczeń.

Jak zwykle znaczną część Raportu poświęcamy pogłębionym analizom makroekonomicznym dotyczącym otoczenia prawno-regulacyjnego sektora motoryzacyjnego, podatków, pomocy publicznej i jej roli w polskiej i europejskiej gospodarce.

Serdecznie zapraszamy do lektury!

Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” Edycja Q3/2024

PZPM/KPMG - Dynamiczny rozwój transportu towarowego wymaga paliw alternatywnych oraz infrastruktury ładowania - Raport kwartalny _ Edycja Q3/2024

Prognozy wskazują, że do 2050 roku zapotrzebowanie na transport towarowy wzrośnie niemal dwukrotnie, co podkreśla pilną potrzebę transformacji w kierunku paliw alternatywnych oraz inwestycji w infrastrukturę ładowania – wynika z raportu KPMG w Polsce i PZPM „Branża motoryzacyjna. Podsumowanie danych za Q1-Q3 2024”. Publikacja analizuje także sprzedaż samochodów w Polsce – w pierwszych trzech kwartałach 2024 roku zarejestrowano 399 tys. nowych aut osobowych (wzrost 13,8% r/r), natomiast segment samochodów ciężarowych o dopuszczalnej masie całkowitej większej niż 3,5 tony, odnotował spadek sprzedaży o 21% r/r. Rośnie popularność pojazdów z napędami alternatywnymi – w ciągu dziewięciu miesięcy 2024 roku zarejestrowano ich 206 tys., co oznacza wzrost o 31% w porównaniu z analogicznym okresem 2023 roku.

W okresie od stycznia do września 2024 roku w Polsce zarejestrowano 399 tys. samochodów osobowych, tj. o 13,8% więcej w porównaniu z analogicznym okresem poprzedniego roku. Klienci instytucjonalni w omawianym okresie zarejestrowali 274,3 tys. pojazdów – co oznacza wzrost o 8,1% r/r. Z kolei klienci indywidualni zarejestrowali 124,3 tys. nowych pojazdów osobowych, czyli aż o 28,6% więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku.

W pierwszych trzech kwartałach 2024 r. dynamicznie rosła liczba rejestracji samochodów marek premium, których zarejestrowano 105 tys. sztuk (wzrost o 22,2% r/r). W tym samym czasie zarejestrowano 294 tys. sztuk aut marek popularnych (+11,1% r/r)

Raport kwartalny PZPM i KPMG „Branża motoryzacyjna” Edycja Q2/2024

W obliczu rosnących zagrożeń cyberbezpieczeństwa, branża motoryzacyjna w Polsce staje przed wyzwaniami związanymi między innymi z brakiem interdyscyplinarnego projektowania oraz ustandaryzowanych miar do oceny dojrzałości cyberbezpieczeństwa – wynika z raportu KPMG w Polsce i PZPM „Branża motoryzacyjna. Podsumowanie danych za H1 2024”. Publikacja analizuje także wyniki sprzedaży aut w Polsce za pierwszą połowę 2024 roku. W omawianym okresie na polskim rynku motoryzacyjnym zarejestrowano 277 tys. nowych samochodów osobowych, co stanowi wzrost o 16% w porównaniu do analogicznego okresu poprzedniego roku. W segmencie samochodów ciężarowych zanotowano natomiast spadek sprzedaży o 10% r/r. W ciągu pierwszego półrocza 2024 roku w Polsce zarejestrowano aż 145 tys. pojazdów z napędami alternatywnymi, o 39,4% więcej niż w pierwszej połowie 2023 roku.